Adab Menuntut Ilmu

by - 9:36 PG

Penceramah

Shaikh D. Abdulmehsin Mohammad Alqasim. Imam Masjid Nabawi Madinaj & Gazi of Madinah Court.

Pesanan al-Fadhail Shaikh dalam Adab Menuntut Ilmu.

Warga muda mudi mengharungi fitnah dalam hidup. Pelajar-pelajar, mahasiswa dan tholibul ilmi perlu ingat mereka berjuang fisabilillah, di jalan Allah. Seseorang pelajar perlu ikhlas dalam menuntut ilmu. Ilmu-ilmu yang dipelajari akan dapat menyumbang kepada pembangunan ummat Islam.

Kesusahan dan jerih perih yang dihadapi oleh seorang penuntut ilmu adalah mujahadah. Apa yang perlu digenggam oleh seseorang penuntut ilmu ialah KESABARAN. Allah akan angkat darjat seorang yang berilmu. Teladan yang terbilang ditunjukkan daripada kesungguhan imam-imam besar terdahulu seperti Imam Ahmad rahmatullahaalaih dan wajar dicontohi oleh setiap mahasiswa masani. Imam Ahmad sanggup berjalan jauh dan bersabar dalam menuntut ilmu. Disebabkan mujahadah yang mereka hadapi, mereka ini diakui sebagai individu yang hebat. Dalam usia yang masih kecil lagi mereka berkemampuan menulis hadis, kitab, tafsir dan hafalan yang mantap.

1. Jaga Agama

Dengan berpegang teguh kepada dan memelihara agama, kita alan menjadi kuat.

2. Jaga Solat

Bagaimana mahu menjaga agama? Sebagai seorang penuntut ilmu, menjaga agama dapat dilakukan dengan menjaga solat.

Jaga solat subuh, Allah jaga kita dari waktu pagi pada hari tersebut. Jangan pernah abaikan solat. Solat akan menjadi pendinding dan Allah akan bimbing kita melalui perantaraan solat.

3. Tilawatul Quran.

Bacalah al-Quran. Al-Quran adalah Nur. Al-Quran akan menjaga pembacanya.

4. Jaga aurat

Seorang wanita perlu taat dalam hukum hakam menutup aurat. Seseorang perempuan yang menutup aurat telah 1/3 menyediakan dirinya ke syurga, ditambah lagi dengan taat kepada suami dan menjaga solat.

5. Aktiviti Menghafal

Menghafal adalah penting. Hafalan merupakan asas kepada penulisan. Pelajaran akan lekat dalam fikiran jika kita hafal. Daripada hafalan, pemahaman akan terbentuk mengikut peringkat.

6. Formula Hafal Quran

Di pagi hari, sekurang-kurangnya baca 3 muka surat.

Kesimpulan

Semoga kita dapat amal.

You May Also Like

0 Bekas Tapak Kaki Pengembara